בריכת שחייה היא אחד המקומות היותר כיפיים שיש, בעיקר בקיץ אבל לא רק, ושחייה היא הפעילות הגופנית המתגמלת ביותר: כשאנחנו שוחים בתדירות נאותה (3-4 פעמים בשבוע, 30-40 דקות כל פעם) הגוף הופך חטוב יותר, פוחת הסיכון ללקות בשורה ארוכה של מחלות, משתפר משמעותית תפקוד הלב, מתפוגגים כאבים, מושגת הקלה במקרים של בעיות אורתופדיות ועוד תרומה של ממש לאיכות החיים היא הירידה ברמות הלחץ והחרדה ושיפור המצברוח. יחד עם זאת בריכה ושחייה עלולות להיות מקור גם לפגיעות שונות, וחשוב להיות מודעים גם לכך כדי לדעת כיצד להגן על עצמנו מפניהן.

כיצד משפיע עלינו כלור?

הוספת כלור למי הבריכה מיועדת לקטול חיידקים ומזיקים אחרים שעלולים להימצא במי הבריכה. הבעיה היא שמדובר בכימיקל רב עוצמה, ואם הוא נמצא במים בריכוז גבוה יתר על המידה, הוא עלול לא רק להועיל אלא גם להזיק. מעבר לצריבה בעיניים, תופעה שכל מי ששחה פעם בבריכה עם כמות עודפת של כלור מכיר, עלול חומר זה לגרום לבעיות נשימה, ובעיקר בקרב ילדים. בנוסף ישנם מחקרים שהעלו חשש שמא המפגש של הכלור עם חומרים אחרים (למשל שתן או מסנני קרינה) עלול להגדיל את הסיכון ללקות בסרטן. חשוב להדגיש כי על מחקרים אלה נמתחה ביקורת, בעיקר עקב מתודולוגיות לקויות והתעלמות מנתון מרכזי כמו רמת הכלור במים, ובהתאם הקונצנזוס הרפואי הוא ששחייה היא פעילות מומלצת מאוד – וכדאי לבצע אותה בבריכות מתוחזקות היטב שמקפידות על רמת כלור נכונה ועל אוורור.

עוד דרך לצמצם את ההשפעה הבעייתית שעלולה להיגרם עקב הכלור במים היא לשטוף את הגוף היטב במים ובסבון (אבל ללא שמפו או מרכך!) לפני הכניסה לבריכה.

באילו מחלות אנחנו עלולים להידבק בבריכה?

למרות הנוכחות הבולטת של כלור במי הבריכה, עדיין עלולים להימצא בהם גם חיידקים ובפרט אי-קולי ושיגלה שמובילים לשלשולים. כמו כן ייתכנו זיהומים בעור בגלל שהות בבריכה לא נקייה. דרך אחת להתגונן בפני מחלות אלה היא להשתדל ככל האפשר להימנע מבליעת מים, ועוד צעד שכדאי לנקוט הוא מקלחת עם מים חמים וסבון לאחר הרחצה או השחייה ובאופן כללי הקפדה על היגיינה נכונה.

איך להגן על עצמנו מפני פטרת ציפורניים?

סוג נוסף של זיהום לא נעים, בלשון המעטה, הוא פטרת ציפורניים. המקום המועד לפורענות מבחינה זו הוא המקלחות בבריכה, ששוררת בהן לחות גבוהה שמהווה סביבה אופטימלית לפטריות. חדירת פטריות לציפורני הרגליים היא לא רק מפגע אסתטי אלא עלולה גם להוביל לשבירתן וכן להתפשטות הבעיה לאיברים אחרים בגוף. אמנם ישנם טיפולים אפקטיביים בפטרת הציפורניים אולם כמו במקרים רבים אחרים, הדרך המומלצת היא לצמצם את הסיכון להתרחשות התופעה – וזאת על-ידי הימנעות מללכת יחפים במקלחות ובאופן כללי בשטח הבריכה.

דלקות עיניים ואוזניים

מחלות שפוקדות בעיקר שחיינים שנמצאים במי הבריכה זמן רב יחסית. על האוזניים, הרגישות מטבען ובפרט האוזן החיצונית, ניתן להגן באמצעות אטמים ייעודיים לשחייה. חשוב להקפיד על חיטוי האטמים בעזרת אלכוהול אחרי כל שהות בבריכה ועוד המלצה היא לייבש את האוזניים עם תרסיס מיוחד לכך. אם כבר מתפתחת דלקת, שנקראת "אוטיטיס אקסטרנה" וגם "אוזן שחיינים", חובה לטפל בה ללא דיחוי (באמצעות אנטיביוטיקה וחומרים אנטי-פטרייתיים).

דלקות עיניים הן תוצאה של תגובה לכלור ובאות לידי ביטוי בתחושת גירוי, יובש ואדמומיות. משקפת איכותית שמתאימה בדיוק למבנה הפנים שלכם מצמצמת במידה ניכרת את הסיכון להיווצרות דלקת שכזו.

כתף שחיינים

באופן כללי שחייה נתפשת, ובצדק, כפעילות גופנית שהסיכון לפציעה במהלכה הוא הנמוך ביותר, אולם ישנה פציעת ספורט אחת שכן עלולה לפגוע בשחיינים והיא דלקת בכתף. הסיבה לדלקת זו, שנקראת "כתף שחיינים" היא הפעלת עומס יתר על הזרועות כתוצאה משחייה בסגנון לא מדויק מספיק. בהתאם מומלץ לכל מי שרוצה להתחיל לשחות על-מנת להבטיח לעצמו גוף בריא (וחטוב) ונפש בריאה לקחת מספר שיעורי שחייה וכך לשלוט היטב בסגנון השחייה המתאים לו ביותר.

בטיחות בבריכות שחייה

עוד המלצה חשובה היא לבלות ולשחות אך ורק בבריכות מקצועיות בעלות רישיון עסק המקפידות על כל כללי הבטיחות שמחייב החוק. בין השאר מפרטות התקנות הרלוונטיות, שנועדו להבטיח את שלום הציבור, את מספר המצילים בכל בריכה בהתאם לגודלה, את חובותיו של כל מציל, את מספרם של מגישי העזרה הראשונה המוסמכים ואת אופן הסמכתם, את ציוד העזרה הראשונה שחובה כי יימצא בבריכה, ועוד.

התעמלות במים
לימוד שחייה למבוגרים
עזרי שחייה למבוגרים

כתיבת תגובה

האימייל שלך לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

*

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>